Suomalaisilla elintarvikkeilla on kysyntää Venäjällä

Suomalaisten elintarvikkeiden valikoimaa tutkivat vasemmalta LEND-supermarketketjun johtaja Dmitri Tsetshov, Stockmannin ruokaosaston johtaja Pavel Krajushkin, Tuula Repo ProAgria Etelä-Suomesta ja Trade House LENDin toimitusjohtaja Anna Shlianina.

Trade House LEND ja ProAgria Etelä-Suomi ry ovat tehneet tiivistä yhteistyötä suomalaisten premium-elintarvikkeiden viennissä, menekinedistämisessä ja markkinoinnissa Venäjällä vuodesta 2010 lähtien. Yhteistyö suomalaisten elintarvikkeiden viennissä on jatkunut myös sanktioiden astuttua voimaan, sillä useat tuotteet jäivät kiellon ulkopuolelle. Niiden tuonti Venäjälle Suomesta on jatkunut myös vuoden 2014 jälkeen.

ProAgria Etelä-Suomi ry on ylläpitänyt venäläisten kanssa kauppasuhteita myös näinä haastavina aikoina. -Jatkossa haasteena on nostaa vientitoiminta uudelle tasolle, koska muuten menetetään vuosien laaja pohjatyö Venäjän vientitoimissa. Toimintaa on tehostettava ja Suomesta on siihen löydyttävä myös resursseja, sanoo Tuula Repo ProAgria Etelä-Suomesta.

Suomalaisten vaalittava kilpailuasemaansa

LEND konserni on kooltaan ja toiminnaltaan merkittävä toimija Venäjällä. Yhtiö operoi supermarkettiensa lisäksi Pietarin Stockmannin ruoka-osastolla. Yhteenlaskettu liikevaihto on reilut 100 M€.

Konsernin toinen perustaja ja omistaja Julia Demchenko vannoo suomalais-venäläisen yhteistyön nimeen ja korostaa, että suomalaiset menettävät pian kilpailuasemansa Venäjällä, jollei Suomessa reagoida venäläisten kysyntään. Julia Demchenko kertoo muiden vähittäiskauppaketjujen seuraavan heitä tarkkaan Pietarissa. He ovat elintarvikealalla markkinajohtaja alan innovaatioissa ja tuoteuutuuksissa.

Yhteistyö uudelle tasolle

Trade House LEND arvostaa suomalaisten elintarvikkeiden korkeaa laatua ja haluaa jatkossakin pitää valikoimissaan suomalaisia tuotteita. Suomalaisille elintarvikealan yrityksille on nyt tarjolla ajankohtaista tietoa Venäjän markkinoista. ProAgria ja LEND haluavat nostaa yhteistyön uudelle tasolle.

Trade House LENDin toimitusjohtaja Anna Shlianina kertoo heidän valikoimassaan olevan n. 250 suomalaista tuotenimikettä. Suomalaisten tuotteiden osuus heidän tuonnista oli ennen kriisiä 50%. Nyt osuus on pudonnut 18%. Tälle pohjalle pystyy rakentamaan uutta tuotetarjontaa, ongelmana on se että suomalaiset yritykset eivät tarjoa tuotteitaan.

Kuluttajatutkimus Pietarissa

Reilut 40 % tutkimukseen vastanneesta 1 000 pietarilaisesta vastustaa nykyisiä tuontikieltoja. Neljä viidestä haluaa, että tarjolla on myös tuontielintarvikkeita. Suomalaiset elintarvikkeet ovat venäläisen kuluttajan mielestä parasta maailmassa ja suomalaisen ruuan laatumielikuva on nykyisin jopa parempi kuin vuoden 2009 ProAgrian tutkimuksessa. Ruokamatkailussa venäläinen arvostaa aitoa, suomalaista ruokaa – siihen he haluavat tutustua matkoillaan Suomeen. Tutkimuksen käytännön toteutuksesta vastasi TAK Oy.

Lisätietoja

Tuula Repo, kehitysjohtaja, Venäjän vienti, ProAgria Etelä-Suomi ry, puhelin +358 40 588 0958, tuula.repo@proagria.fi

Julia Demchenko, varapääjohtaja, LAND Group, Pietari, puhelin +7 812 324 1324

Jaa

Ajankohtaista

Asiantuntijat

Hae asiantuntijaa

Kaikki asiantuntijat

  • Tilaa palvelu
    Hyödynnä osaamisemme johtajuuteen, tuotantoon ja yritystoiminnan kehittämiseen liittyvissä ratkaisuissa.
  • Rahat riittämään!
    Helppoutta ja onnistumisia talouden, markkina-, ja tukiriskien hallintaan.